De meeste bedrijven voeren reclamecampagnes uit als ze goed zijn – in dat geval kiezen ze voor cyclisch adverteren. Sommige specialisten in de advertentie-industrie adviseren u echter om in de tegenovergestelde richting te adverteren en raden u aan wat bekend staat als anticyclische marketing. Want juist in tijden dat de omzet terugloopt, is het essentieel dat bedrijven de aandacht op zichzelf vestigen en bestaande zakelijke relaties versterken. Dit werkt het beste met gerichte advertenties.
Dit is de enige manier waarop bedrijven zich kunnen verdedigen tegen de concurrentie en seizoens-, economische of branchegerelateerde schommelingen kunnen compenseren. De achtergrond van deze advertentiemaatregel is om in tijden van economische neergang meer aandacht te trekken voor uw eigen advertenties. Omdat de concurrenten dan meestal hun marketingmaatregelen verminderen. In tijden van sterke economische groei maakt de concurrentie echter ook reclame, en dan gaat je eigen reclame vaak verloren aan de massa. Anticyclisch adverteren betekent in principe precies het tegenovergestelde doen van wat uw concurrenten doen.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze vorm van marketing?
Dit zijn de voordelen van anticyclische reclame Een groot voordeel van anticyclisch adverteren is de veel meer ontspannen concurrentiesituatie. Concreet betekent dit dat de doelgroep veel bewuster kennis neemt van de advertentiemaatregelen dan bij cyclisch adverteren. Hierdoor verdwalen ze niet in de massa, maar vallen ze op. Hierdoor krijgt het bedrijf meer aandacht met zijn marketingstrategie en heeft het een grotere kans om lang herinnerd te worden. Bovendien zijn de kosten van anticyclische reclame doorgaans lager, aangezien deze maatregelen minder duur zijn.
Ze kunnen eenvoudiger zijn en hoeven geen uniek, chique concept te hebben dat duidelijk van anderen te onderscheiden is. Want bij anticyclische reclame is de concurrentiedruk beduidend lager. Daarnaast zijn de advertentieplatforms meestal goedkoper in tijden dat er minder reclame is. Deze negatieve aspecten kunnen zich voordoen bij anticyclische reclame Een belangrijk nadeel van deze vorm van marketing is dat de advertentiemaatregel maar weinig interesse wekt bij potentiële klanten.
Het kan zijn dat de interesse om te kopen niet zo groot is als in vergelijking met cyclisch adverteren. Dit is met name het geval bij producten die doorgaans niet op het geadverteerde tijdstip worden gekocht. Het kan dus zijn dat deze marketingstrategie niet leidt tot meer omzet. Daarnaast hebben bedrijven in tijden van lage omzet doorgaans een kleiner advertentiebudget tot hun beschikking. Als gevolg hiervan neemt het bedrijf een aanzienlijk hoger risico als het de beperkte middelen aan advertenties besteedt.
Nog niet nodig?
De meeste bedrijven hebben natuurlijk deze vorm van reclame niet nodig, en kunnen zich beperken tot de wat meer normale manier van reclame maken.
Eén van de beste manieren om de naamsbekendheid te verkogen is nog steeds het weggeven van relatiegeschenken.